HMI DELTA

 بررسی اجمالی

در چند دهه گذشته، فناوری های مخرب بسیاری از صنایع را به طور اساسی تغییر داده اند. اصطلاح «فناوری مخرب» که در سال 1997 توسط استاد مدرسه بازرگانی هاروارد، کلایتون کریستنسن ابداع شد، پدیده‌ای را توصیف می‌کند که در آن یک فناوری جدید، اغلب به روشی غیرمنتظره، یک فناوری جاافتاده را جایگزین می‌کند. این چیزی بیش از یک پیشرفت در یک فناوری موجود است، و به معنای بیش از نوآوری است، زیرا یک محصول می تواند بدون ایجاد اختلال، نوآوری کند.


هنگامی که یک محصول جدید در یک صنعت بالغ به موفقیت می رسد، ممکن است به چیزی بیش از ویژگی ها، قیمت گذاری یا سایر عوامل قابل اندازه گیری نسبت داده شود. اتوماسیون القایی معتقد است که سیستم جرقه زنی باعث اختلال در فناوری فعلی، مدل های صدور مجوز و مدل های تجاری برای نرم افزار HMI/SCADA می شود.

HMI DOP107BV

واضح است که بازار نرم افزارهای صنعتی آماده اختلال است. در یک مثال بالقوه، در ژانویه 2010، یک شرکت نرم‌افزاری استارت‌آپ در کالیفرنیای شمالی، یک پلت‌فرم نرم‌افزار صنعتی با ماژول‌های متنوعی را راه‌اندازی کرد که می‌توان آن را برای ایجاد رابط انسان و ماشین (HMI)، کنترل نظارتی، ترکیب کرد. و راه حل های اکتساب داده (SCADA) و سیستم های اجرایی ساخت (MES). به گفته این شرکت، هدف آن فقط بهبود فناوری‌های موجود نبود، بلکه معرفی فناوری‌های مخرب و مدل‌های تجاری با پتانسیل تغییر اساسی بازار نرم‌افزار صنعتی بود.


تمایز محصول در یک صنعت بالغ ممکن است به چیزی بیش از ویژگی ها، قیمت گذاری یا سایر عوامل قابل اندازه گیری نسبت داده شود. اتوماسیون القایی وجه تمایز Ignition را به‌عنوان ماهیت مخرب فناوری، مدل صدور مجوز و مدل تجاری آن قرار می‌دهد.


چه چیزی یک فناوری را مختل می کند؟

ویژگی های متمایز یک فناوری مخرب توانایی آن در تعریف مجدد دسته بندی، تغییر نحوه انجام کسب و کار و ایجاد بازارهای جدید است. یک فناوری مخرب می تواند آنقدر غیرمنتظره باشد که در ابتدا به نظر نمی رسد که نیاز یا جایگاه مشخص بازار را برآورده کند زیرا هنوز بازاری برای آن وجود ندارد. ارزش یک محصول فناوری مخرب ممکن است در ابتدا به سختی قابل تشخیص باشد زیرا به نظر می رسد کاملاً متفاوت از آنچه اکثر مردم به آن عادت کرده اند.


ویژگی های متمایز یک فناوری مخرب:


دسته بندی خود را دوباره تعریف می کند

نحوه انجام تجارت را تغییر می دهد

بازارهای جدیدی ایجاد می کند

ماهیت غیرمنتظره فن‌آوری‌های مخرب به سمت شرکت‌های مستقر که معمولاً بر فعالیت در بازارهای تثبیت‌شده و ایجاد بهبودهای تدریجی در محصولات موجود تمرکز می‌کنند، تمایل دارد. به همین دلیل است که متصدیان فعلی نمی‌توانند مزایا و فرصت‌هایی را که فناوری‌های مخرب می‌توانند به ارمغان بیاورند، تشخیص دهند، و به همین دلیل است که وقتی رقیب راهی برای استفاده از یک فناوری جدید پیدا می‌کند، می‌توانند از پذیرش‌کنندگان کند غافل شوند.


تکنولوژی مخرب


نمونه‌ای تاریخی از یک فناوری مخرب در بخش مصرف‌کننده، تلفن‌های همراه است که نه تنها باعث شد بسیاری از مردم استفاده از خطوط ثابت را متوقف کنند، بلکه به تلفن‌های هوشمند تبدیل شده‌اند که تلفن و محاسبات را به هم نزدیک می‌کنند. فن آوری های جدید همچنین باعث ایجاد اختلال در بخش تولید می شود. داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل، شرکت ها را به چالش می کشد تا نه تنها حجم بیشتری از داده ها را مدیریت کنند، بلکه آنها را به اطلاعات عملی تبدیل کنند. Cloud همانطور که ما می شناسیم فناوری اطلاعات را تغییر می دهد و حجم زیادی از ذخیره سازی داده ها و وظایف محاسباتی را از سرورهای فیزیکی محلی به خدمات ابری مبتنی بر وب منتقل می کند. اینترنت اشیا شبکه گسترده ای از دستگاه های هوشمند را به هم متصل می کند که باعث افزایش اتوماسیون در کارخانه ها و ادارات می شود. فن آوری های موبایل و اجتماعی اتصال مبتنی بر وب را به محل کار و هر جنبه دیگری از زندگی می آورند.


این فناوری ها همگی مشترکات خاصی دارند. هر کدام توسط داده‌ها هدایت می‌شوند، دسترسی به اطلاعات را افزایش می‌دهند و ارتباط بلادرنگ بین دارایی‌های انسانی و غیرانسانی را امکان‌پذیر می‌سازند. آنها همکاری بیشتر بین بخش ها، شرکت ها و صنایع را تسهیل می کنند. در مجموع، این فناوری‌های مخرب شکل می‌دهند که سازنده آینده چگونه خواهد بود. یک محیط کاملاً متصل و خودکار که در آن داده‌های بیشتری در نقاط بیشتری در سراسر سازمان در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد.


اشتراکات فناوری مخرب


فناوری مخرب برای HMI، SCADA و MES

بازار جهانی HMI/SCADA برای پاسخگویی به نیازهای کاربران گسسته و پردازشی و OEM ها به تکامل خود ادامه می دهد. پلتفرم‌های HMI/SCADA به جای اینکه فقط یک جزء مستقل باشند، به راه‌حل‌های یکپارچه تبدیل می‌شوند که به حل مشکلات کاربر و OEM برای بهبود عملکرد تجاری کمک می‌کند. علی‌رغم این تغییرات تکاملی، ARC معتقد است که بازار HMI/SCADA برای اختلال آماده است، به‌ویژه زیرا به سهولت استفاده و هزینه کل مالکیت مربوط می‌شود.


اگرچه پیشرفت تکنولوژی همچنان یک عامل مهم خواهد بود، تمرکز کاربران گسسته و فرآیندی و OEM ها به سمت جستجوی راه حل هایی حرکت کرده است که می تواند به آنها کمک کند تا عملیات تولیدی خود را بهتر مدیریت کنند و در عین حال با واقعیتی که مجبور به پرداختن به آن هستند مقابله کنند.

توانایی های داخلی خود را برای مهندسی و پشتیبانی از سیستم های اتوماسیون استفاده کنند. علاوه بر این، فشارهای رقابتی جهانی به کاربران و OEM ها نیاز دارد تا ادغام اتوماسیون را با سایر برنامه های کاربردی سازمانی افزایش دهند. این امر باعث همگرایی پلتفرم های HMI/SCADA و MES شده است.


فشارهای رقابتی جهانی به کاربران و OEM ها نیاز دارد تا ادغام اتوماسیون را با سایر برنامه های کاربردی سازمانی افزایش دهند. این امر باعث همگرایی پلتفرم های HMI/SCADA و MES شده است.


به طور فزاینده‌ای، این پلت‌فرم‌های HMI/SCADA و MES به کاربران کمک می‌کنند تا هم اتوماسیون کلیدی و معیارهای تجاری و KPIها، مانند اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) و صرفه‌جویی انرژی را تجسم کنند تا به حداکثر بهره‌وری و سودآوری کسب‌وکارشان کمک کنند. کاربران و OEM ها به طور یکسان از رقابت جهانی و افزایش هزینه های انرژی و همچنین نیاز به راه حل های اتوماسیونی که می تواند به شرکت ها در دستیابی به تولید انعطاف پذیرتر و در عین حال کاهش اثرات زیست محیطی کمک کند، بسیار آگاه هستند. این پلتفرم‌ها به یک بلوک اصلی برای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی در بسیاری از کارخانه‌های تولیدی تبدیل خواهند شد. با این حال، کاربران و OEM ها به طور فزاینده ای می خواهند که پلت فرم همگرا نه تنها به عنوان یک پنجره رابط اپراتور در برنامه، بلکه به عنوان یک ابزار یکپارچه سازی سازمانی عمل کند. از آنجایی که گرایش به سمت سیستم های باز در بازارهای اتوماسیون و سازمانی همچنان آشکار می شود، پلت فرم همگرا باید به عنوان یک دستگاه واحد برای پشتیبانی از طیف گسترده ای از برنامه ها ظاهر شود. این دریچه را برای فناوری‌های جدیدی مانند Ignition باز می‌کند که می‌تواند روشی را تغییر دهد که داده‌ها و اطلاعات در سراسر کارخانه و در سراسر سازمان قابل مشاهده و قابل اجرا هستند.


نرم افزار احتراق، مخل طراحی

در حالی که فناوری‌های سطح سازمانی به طور فزاینده‌ای مبتنی بر وب و ابری شده‌اند، این مورد برای بسیاری از سیستم‌های نرم‌افزار سنتی HMI/SCADA صادق نیست. به همین دلیل است که اتوماسیون القایی سیستم جرقه زنی را به گونه ای طراحی کرد که از جهات مختلفی با نرم افزارهای سنتی HMI/SCADA تفاوت اساسی داشته باشد.


برخلاف سایر پیشنهادات، Ignition بر اساس تعداد سرورها مجوز دارد و با برچسب های رایگان نامحدود، کلاینت های زمان اجرا و مجوز ارائه می شود.


در حالی که این تا حدی در حال تغییر است، اغلب یک شکاف تکنولوژیکی بین سیستم‌های نرم‌افزار سنتی HMI/SCADA و سیستم‌های فناوری اطلاعات (IT) وجود داشته است. پس از نصب نرم‌افزار، کاربر می‌تواند با مشکلاتی مانند ذخیره‌سازی فایل مسطح فقط با داده‌های سری زمانی، کلاینت‌های نصب شده به صورت جداگانه، کمبود برنامه‌های کاربردی پایگاه داده، اتصال محدود و اختصاصی، اطلاعات روند ساده، نگهداری غیرمتمرکز و گزینه‌های امنیتی محدود مواجه شود. .


نرم افزار احتراق از رویکرد متفاوتی استفاده می کند. این مبتنی بر وب است که می‌تواند با دانلود سریع‌تر و بدون نیاز به نصب درایور، نصب و استفاده از آن را سریع‌تر و آسان‌تر کند. می توان آن را در یک شبکه ابری یا در یک شبکه محلی راه اندازی کرد و روی هر رایانه یا دستگاهی با مرورگر وب راه اندازی کرد. به پایگاه داده های زبان پرس و جو ساختاریافته (SQL) متصل می شود، روی سرورهای وب اجرا می شود و کاربران را قادر می سازد تا برنامه های کاربردی پایگاه داده خود را توسعه دهند. با توجه به اتوماسیون القایی، با همگرایی فناوری اطلاعات و فناوری‌های کنترل، احتراق کمک می‌کند شکاف بین کارخانه و شرکت بسته شود و به داده‌ها اجازه می‌دهد تا در سرتاسر تجارت جریان پیدا کنند. این به بهبود کارایی، امنیت، بهره وری و قابلیت اطمینان کمک می کند.


نرم افزار HMI/SCADA معمولاً با نوع خاصی از پایگاه داده ارتباط برقرار می کند. در مقابل، توسعه دهندگان Ignition یک راه حل نرم افزاری HMI/SCADA مبتنی بر پایگاه داده را طراحی کردند. این طراحی امکان اتصال نامحدود پایگاه داده را فراهم می کند که می تواند با هر نوع پایگاه داده ای تعامل داشته باشد و از هر سرور پایگاه داده پشتیبانی کند. این یک نقطه اتصال دلخواه بین برنامه های کاربردی مختلف نرم افزار است. سیستم جرقه زنی می تواند از پایگاه داده های SQL، رایج ترین نوع پایگاه داده استفاده کند. این به کاربران و OEM ها اجازه می دهد تا داده های PLC/PAC را در یک پایگاه داده رابطه ای قرار دهند، HMI/SCADA را با سیستم های MES و ERP موجود ادغام کنند و داده های تاریخی را از سیستم HMI/SCADA در پایگاه داده SQL ثبت کنند. ماژول Ignition SQL Bridge به کاربران امکان می دهد شکاف بین داده های OPC و پایگاه های داده SQL را پر کنند.


پل زدن شکاف ها با احتراق


Ignition که به طور کامل بر اساس زبان برنامه نویسی جاوا ساخته شده است، سازگار با پلتفرم های مختلف و قابل استقرار در وب است، مشاهده و کنترل از راه دور، تعامل با سیستم های قدیمی و ادغام بین طبقه کارخانه و زنجیره تامین را ارائه می دهد. استفاده از جاوا سیستم جرقه زنی را از بسیاری دیگر از سیستم های نرم افزاری HMI/SCADA متمایز می کند. Ignition همچنین به کاربران اجازه می دهد تا یک سیستم کنترل بر روی لینوکس، یک سیستم عامل متن باز، بسازند.


جرقه زنی انعطاف پذیری برای توسعه راه حل هایی را فراهم می کند که از دسته بندی های منظم HMI، SCADA و MES فراتر می روند.


ماهیت ماژولار پلت فرم Ignition امکان سفارشی سازی بالایی را فراهم می کند. کاربران می توانند ماژول های مختلف جرقه زنی را روی پایه یکپارچه متصل کنند تا با هر ماژولی که اضافه می کنند، دامنه عملکرد آن را افزایش دهند. ماژول ها عملکردهای تخصصی را انجام می دهند، در حالی که پلت فرم عملکردهای غیر تخصصی مانند استقرار، توسعه را انجام می دهد.

ent، امنیت، صدور مجوز، و اتصال. ماژول ها را می توان در حین پرواز اضافه یا ارتقا داد و تنها باعث ایجاد حداقل زمان خرابی می شود.


پشته نرم افزار احتراق


افزودن ماژول‌ها به Ignition مشابه دانلود یک برنامه جدید در گوشی هوشمند یا تبلت است. و مانند یک فروشگاه برنامه، Ignition یک فروشگاه ماژول به نام Module Marketplace دارد که توسعه دهندگان شخص ثالث می توانند برنامه های نرم افزاری ایجاد کنند و کاربران Ignition می توانند امتحان کنند و سپس هر ماژول را خریداری کنند. به این ترتیب، Ignition انعطاف‌پذیری را برای توسعه راه‌حل‌هایی فراهم می‌کند که فراتر از دسته‌بندی‌های دقیق تعریف‌شده HMI، SCADA و MES هستند.


مدلی جدید در صدور مجوز نرم افزار

یکی دیگر از رویکردهای سنتی نرم افزار HMI/SCADA این است که کاربران را بر اساس مشتری، امتیاز، گزارش و غیره شارژ می کند. مشتریان Runtime و طراحان آفلاین به صورت جداگانه فروخته می شوند، جداگانه نصب می شوند و توسط صندلی فروخته می شوند. این نوع از مدل مجوز می تواند آن را برای بسیاری از کاربران و OEM ها گران کند.


در پاسخ، Ignition یک مدل مجوز بالقوه مخرب و شبیه به فناوری اطلاعات را توسعه داد. این نرم افزار دارای مجوز از سرور است و کلاینت های زمان اجرا، برچسب ها و مشتریان توسعه نامحدود را ارائه می دهد. این به کاربران اجازه می دهد تا بدون صرف هزینه بیشتر برای نرم افزار، به سیستم خود اضافه کنند. کاربران دیگر نیازی ندارند نگران این باشند که چند نفر به طور همزمان از سیستم استفاده می کنند یا هر بار که می خواهند کاربر اضافه کنند نیازی به توجیه خرید مجوز صندلی گرانتر ندارند.


از همان ابتدا، ماموریت Inductive Automation به کارگیری فناوری های مخرب برای اختراع مجدد نرم افزار HMI/SCADA بود. از بسیاری جهات، راه حل متقابل پلتفرم مبتنی بر وب، پایگاه داده محور، ماژولار، جاوا ساخته شده توسط Ignition فراتر از آن چیزی است که به طور سنتی به عنوان HMI/SCADA تصور می شود.


جرقه زنی همچنین می تواند به طیف وسیعی از دستگاه ها متصل شود و با سیستم های MES یا برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کار می کند و به داده ها اجازه می دهد از طریق یک سازمان جریان پیدا کنند. با اجازه دادن به کاربران برای اضافه کردن برچسب‌ها، مشتریان و اتصالات نامحدود به سیستم‌های HMI/SCADA خود و کاهش آن بدون محدودیت هزینه‌های مجوز، به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا استفاده از سیستم‌های خود را بدون افزایش هزینه‌های بعدی افزایش دهند.


نتیجه

از همان ابتدا، مأموریت Inductive Automation به کارگیری فناوری‌های مخرب برای اختراع مجدد نرم‌افزار HMI/SCADA بود، نه صرفاً بهبود تدریجی مدل‌های موجود. از بسیاری جهات، راه حل متقابل پلتفرم مبتنی بر وب، پایگاه داده محور، ماژولار، جاوا ساخته شده توسط Ignition فراتر از آن چیزی است که به طور سنتی به عنوان HMI/SCADA تصور می شود.


Ignition از طریق صدور مجوز، مدل تجاری صنعت را نیز ابداع کرده است. این شرکت به‌جای فروش نرم‌افزار از پیش بسته‌بندی شده به کاربران و دریافت هزینه برچسب‌ها، مشتریان، صندلی‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و غیره از آن‌ها، یک پلتفرم با پایان باز را می‌فروشد که سفارشی‌سازی و نوآوری را تشویق می‌کند. این شرکت به جای دریافت هزینه پشتیبانی از یکپارچه‌سازها، پشتیبانی رایگان را برای ادغام‌کنندگان ارائه می‌کند و بسیاری از نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، و آنها را به نیروی فروش خود تبدیل می‌کند.


جرقه زنی به کاربران گسسته و پردازشی و OEM ها فرصت هایی برای نوآوری و تبدیل شدن به نیروهای مخرب به خودی خود فراهم می کند.


برای اطلاعات بیشتر یا ارائه بازخورد در مورد این نمای ARC، لطفاً با مدیر حساب خود یا نویسنده در cresnick@arcweb.com تماس بگیرید. ARC Views توسط ARC Advisory Group منتشر شده و دارای حق چاپ است. اطلاعات متعلق به ARC است و هیچ بخشی از آن بدون اجازه قبلی از ARC قابل تکثیر نیست.

Comments